Av alla olika former av byggsatser, klossar och liknande som finns att tillgå på dagens marknad för leksaker är det nog lego som är den absolut mest kända. De flesta vet vad lego är, de har haft eget lego och de som får barn köper nog mer än gärna lego till sina barn. Lego uppfanns i liten skala för mer än 65 år sedan, närmare bestämt år 1949 och blev relativt snabbt en mycket populär leksak. I Sverige var begagnat lego i nyheterna som årets julklapp år 2015 vilket bevisar att det än idag finns en stor kärlek för de fantasifulla färgglada bitarna.
Lego som varumärke
Lego som företag och märke är ett av världens starkaste. Det finns intressegrupper som träffas och diskuterar och bygger otroliga konstverk i många länder runtom i världen. Ingen har väl missat att Legoland finns i Danmark. Ett stort nöjesfält där majoriteten av attraktionerna och dekorationerna är byggda helt med legobitar. Lego har inga egentliga stora konkurrenter på sin marknad. Det finns kopior av legobiten men vad gäller rättigheter att skapa specifika nischade paket av lego är det inget annat märke som är i närheten.
Lego som pedagogiskt verktyg
Valfriheten är nästintill oändlig när det kommer till lego. Man kan välja att köpa lådor med enbart legobitar av olika storlek och färg till att köpa paket som är inriktade på exempelvis yrken, hus, flygplan, bilar och liknande. Det brukar också finnas paket med lego som är inriktade på det som är av intresse rent popkulturellt. Starwars är ett sådant exempel. Karaktärerna finns som ”lego-gubbar” och det finns möjlighet att bygga både rymdskepp och olika världar. Lego som är nischat till att bygga en specifik sak har ofta en beskrivning eller bruksanvisning med bilder bifogat i paketet. Detta gör att det blir ett pedagogiskt verktyg då man uppmanar barnen att läsa och tolka bilderna vilket tränar förståelsen av en abstrakt förklaring som överförs till verklighet.